Zubreczki Judit

Zubreczki Judit

Lady Bird - egy tipikus amcsi tinifilm, ami fogalmam sincs miért lett ekkora siker

2018. március 06. - Zubreczki Judit

lady-bird-saoirse-ronan-close-up.jpg

Úgy tűnik, a sors jobban tudja, hogy mi kell nekem, mint én saját magam, mert legalább hatszor indultam el az elmúlt napokban, hogy megnézzem a Lady Bird-öt, de valahogy soha nem érkeztem meg a moziba. Ma végre sikerült megnéznem. És állati nagyot csalódtam. Akkora hájpolás ment ekörül a film körül, az öt Oscar-jelölésről nem is beszélve, hogy azt hittem, valami korszakalkotó felnőtté válás-értelmezésnek leszek tanúja. Vagy nem is tudom, olyan tabukat fog ledönteni a film, amiről nem is tudtam, hogy léteznek, esetleg új szemszögből látom majd a generációk között feszülő problémákat, vagy netán halálra röhögöm magam. Ehhez képest volt egy tésztaképű lakli lány, akinek az volt a baja, hogy tini, meg csóró a többi osztálytársához képest, meg nem elég szép a bőre, meg hogy túl kell esni az első csókon, az első szexen és a többi. Persze, persze ezek a tini problémák, nekünk is ezek voltak. Úgyhogy lehet, hogy csak az tett be nekem, hogy tegnap este néztem meg az Én, Tonya című filmet, melynek fókuszában szintén egy anya-lánya kapcsolat áll, ahol a kiscsaj baja csupáncsak annyi, hogy az anyja különböző kemény tárgyakkal üti a fejét ötéves korától kezdve, később pedig kést állít a karjába, valamint lelkileg rommá terrorizálja egész életében, szóval ott is vannak problémák.

lady.jpg

Persze mindenkinek a saját nyomora a legnagyobb, értem én. És én sem szeretem, hogy ha morgok a későn jövő busz miatt, akkor valaki a fejemhez vágja, hogy Afrikában éheznek, de ez a két filmélmény most valahogy nagyon egymás szájában jött. És persze az is szar tud lenni, ha nincs olyan szép arcbőröd, mint a nagymellű osztálytársadnak, aki még gazdag is. Főleg tini korban, amikor amúgy is mindenki egy nagy rondaságnak érzi magát. Amúgy megnéznék már egyszer egy olyan tinédzserekről szóló filmet, ahol a hosszú combú, nagymellű gazdag csaj a jó fej, a szegény, kövér és csúnya meg a rosszarc. Mert persze itt is Lady Bird az osztály belső értékekkel gazdagon ellátott, humoros, kövér csajjal van igen nagy barátságban, mivel ők ketten a jó fejek. De azért lehet, hogy most újat mondok, olyan jelenség is létezik ám az univerzumban, hogy a csúnyák utálják a szépeket, ezért állati nagy rohadékok velük.

kh72yp-920x584.jpg

Na, szóval van ez a „sínek rossz oldalán” élő Lady Bird, egy tizenhét éves lány, aki saját magát keresztelte erre a névre, mivel ő egy lázadó tini. Van neki egy pszichiáter anyja, akit az Agymenőkből ismert, Sheldon buzgó katoliker anyja, Laurie Metcalf alakít. Jó fej, de kissé szigorú nőci, aki nem kopog az ajtón, amikor belép a lánya szobájába, meg rosszkor oktatja ki a Lady Bird-öt, amikor az szerelmesen hazatántorog a randijáról, de különösebben nagy banyaságot nem véltem felfedezni benne. Van még neki egy nagyon kedves apja és egy tesója, meg annak csaja, és kész a család. És akkor mennek a szokásos napi családi cuki-rutinok, hogy veszekednek az asztal körül, apuka meg rezzenéstelen fejjel olvassa az újságot, meg a tesónak piercing van a szájában és ettől képzeli menőnek magát, de azért van dráma is, mert az apa nem kap munkát, emiatt depressziós, meg Lady Bird-öt frusztrálja, hogy csóró és ezért igyekszik a menőbb csajokhoz dörgölőzni, cserbenhagyva ezzel a cuki kövér csajt, amiből jön a KONFLIKTUS.

275755_1519068301_0073.jpg

Az egész Sacramentóban játszódik, Lady Bird egyházi suliba jár, ahol kedvesen konzervatívok a nővérek meg a papok, van drámatagozat, színjátszó kör, meg minden elem, ami az amcsi sulis filmekben szokás. Talán a különbség a többi filmhez képest, hogy itt jobbak a párbeszédek, bár viccesnek én kábé csak azt a jelenetet találtam, amikor egy fociedző érkezik a drámaórára és a táblára rajzolva igyekszik elmagyarázni a színpadi jelenetet a maga focista eszköztárával és stílusában. Na, és persze vannak fiúk, a nagy szerelem, meg a kisebbik nagy szerelem, meg szüzesség elvesztése és a többi. Engem az lepett meg, hogy Thimothée Chamelet, akit pár hete a Szólíts a neveden egyik főszereplőjeként láttam, mennyire állati szexi pasi ilyen fiatalkán is. A másik filmben valahogy nem tűnt fel, mivel ott az esetlen kamaszt alakította egy harmincas jó pasi oldalán. Itt nagyon jól hozza a rohadt ellenszenves hoch-intelligens szerepben pózoló szépfiút.

Szóval összességében meg lehet nézni a filmet, cuki meg muki, de annyi minden mást is játszanak a mozikban, szóval inkább nézzünk mást szerintem. Az meg, hogy mi a jó fenére kapott öt Oscar-jelölést ez a tinimozi, én nem tudom felfogni. Egyedül Laurie Metcalf, Lady Bird anyja alakított szerintem figyelemreméltót. Neki inkább adtam volna az Oscart, mint a Tonya anyját játszó Allison Janneynak, aki végig ugyanazzal a blazírt, cigiző pofával tolta le a filmet, amitől ugyan én is összeszartam magam, de inkább csak a horrorisztikus háttérsztori miatt. Mindenesetre úgy tűnik, az amerikai Filmművészeti Akadémia a legjobb női mellékszereplő díjának megítélésénél nem a színészi teljesítményt, inkább a megírt szerep drámaiságát jutalmazta.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zubreczkijudit.blog.hu/api/trackback/id/tr2113720726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bedeccus 2018.03.08. 12:15:45

Nem tudom, szerintem te ne irjal fimes blogot. Ha nem jon at ez a film valoszinu nincs hozza erzeked. Megprobalod csipobol zsanerkent kritizalni ahelyett megsuvegelned a valodi teljesitmeny amit eler. Igazi erzeseket teremt , elhiszed hogy ezek a tortenetek megtortenhetnek a karakterek igaziak.

Beverly Kills 2018.03.08. 13:48:44

Szerintem meg írj továbbra is ilyen kritikákat. Nagyon tetszik a stílusod, hasonló az enyémhez. Szeretem, ha egy nőnemű gondolkodik is és nem csak "nő" akar lenni és "női" dolgokkal foglalkozni, és mint "igazi nő" nyálas-modoros stílusban, - akitől azt várják, és csak érezzen, ne gondolkodjon -, "nőhöz méltóan" fellegekig magasztal minden értelmetlen, nyálas, érzelgős, picsogós baromságot, amivel az Amerikaiak elárasztanak.
Maximálisan egyetértek a kritikáddal, én sem értem miért kapott Oscart, 12 egy tucat film, valószínűleg a "me too" kampány erősítése-következményeként, kárpótlásul, amiért annyi, de annyi nőt molesztálnak arrafelé. Valamint szigorúan tilos elszakadni a "szépek, gazdagok mind szemetek, a csúnyák, szegények mind angyalok" felfogástól, hiszen az emberek többsége sem nem szép, sem nem gazdag, valahogy őket is rá kell venni jegyvásárlásra és kell nekik valamiféle katarzisfélét okozni cserébe a pénzükért. Ezen túlmenően, ha bárki megkérdezi, hogy mi a lóizé értelme van Hollywoodnak, akkor lehessen azt felelni, hogy "oktatási céllal" készítik egy kaptafára a filmeket, mert "tanítani akarják" az embereket arra, hogy nézzenek a felszín alá és ott keressék a jót.
Olvastam még a Tonya kritikát, az is tetszik, mást egyelőre nem, most keveredtem csak ide.
Lehet, hogy megint népharagot zúdítok magamra, de én Enyedi jelölését sem értettem. Csak mert nő (ezt többen is kihangsúlyozták, hogy jé, egy nő, ez nagy szó, szerintem meg szomorú, hogy még itt tartunk) és nőként női filmet tud írni? Szerintem a történet a maga módján, stílusában nyáltenger (tipikus női film), a téma nem ér Oscar-díjat, és a ronda, öreg pasi meg a hülyén bámuló nő főszereplő sem fogott meg, inkább ellenkezőleg. Miért pont ezeket kellett berakni, de főleg miért ezt a pasit? Jobb, fiatalabb nem volt? A szarvasok aranyosak, de akkor inkább természetfilm kategóriában kellett volna jelölni. A Saul fián is elaludtam, de az legalább olyan témát dolgozott fel, egy olyan nézőpontból, amit előtte nem túl sokan és ezért inkább megérdemelte a díjat.

Argus_ 2018.03.09. 07:16:18

Miért lett akkora siker? -- Nem lett akkora siker!

Zubreczki Judit · zubreczkijudit.blog.hu 2018.03.09. 16:15:47

@Beverly Kills: Köszönöm :-) Őszintén szólva én a Saul fiát és a Testről és lélekről-t meg se néztem. Annyi sok film van a várolistámon, hogy csak azokat nézem meg, amikről már eleve feltételezem, hogy jók lesznek. :-)
Nekem most a Hely a nagy kedvencem a jelenleg futó filmek közül, tegnap mutatták be, zseniális! Nagyon ajánlom. Illetve még a Floridai álom című filmet. A Lucky már sajna nem megy mozikban. Hiába, egy kilencvenegy éves fószer nem sokáig tudja fenntartani a figyelmet :-)

Loralai 2018.03.09. 21:02:01

@bedeccus: Koszonom hogy ezt irtad! Szivembol szoltal!

Loralai 2018.03.09. 21:08:30

@Beverly Kills: Imadom a "tipikus noi film" minositest. Mintha komplett odiotak volnank. Minek nezel ilyen klassz filmeket amikor soha nem fogod megerteni oket es amikor annyi bugyuta hulyeseget is nezhetnel?

Beverly Kills 2018.03.15. 18:24:35

@Loralai: Nem nézek bugyuta hülyeségeket, ezért nem is néztem végig ezt a Lady Bird-öt sem. S pont emiatt semmilyen nyálas, romantikusnak kikiáltott szentimentális baromságot nem nézek, semmilyen női magazint, könyvet, cikket, nőknek szóló akármiket sem olvasok el, nem nézek meg a tévében, kerülöm őket, mint a leprásokat. A "tipikus női" jelzőt nem én találtam ki, hanem a férfiak, és legnagyobb sajnálatomra rád nagyon is jellemző, mert nálad is az első helyen és második, harmadik helyen is az úgynevezett "érzelmek" állnak, nem a józan ész. Az ilyenekből, mint te él Hollywood! És nagyon sajnálom, hogy sok esetben a pasiknak igazuk van. Minden "tipikus nő" helyett is szégyellem magam, főleg azok helyett, akik ilyen baromságokon képesek picsogni.
Az igazi filmnek nevezhető alkotások, mint pl. Zeffirelli: Rómeó és Júliája, nem neked való, isten ments, hogy megnézd, mert azt meg te nem értenéd meg a fordított értékrendszereddel, ahol a Dr. Szöszi meg a Pretty Woman áll az első helyen és Shakespeare meg a többi klasszikus az utolsón.
Ez az első és utolsó válaszom, innentől kezdve befejeztem, akármit írhatsz vissza, nem fogom elolvasni!

Beverly Kills 2018.03.15. 18:47:07

@Zubreczki Judit: Szívesen! Én is csak belenéztem ezekbe a filmekbe, a felénél el is szoktam aludni. Nem is ajánlom a Testről és lélekről-t, inkább hagyd ki, vagy csak akkor nézd meg, ha álmatlanságban szenvedsz és nem zavar a hülyeség, meg a ronda öreg pasik. Nem igazán járok moziba, akkor nézek meg egy filmet általában, ha a tévé vetíti vagy valaki felteszi az internetre, szerencsére elég sok ilyen van. :) Én eleve kerülöm az ilyen "romantikus tinifilmeket" meg a sima "romantikust" is, legfeljebb bele-belepillantok, hogy lássam, nem tévedtem, tényleg baromság. Sok fordított értékrendszerű "kritikusod" van, akiknek ez első 5 helyen a rosszul értelmezett és jelentősen eltúlzott "érzelmek" állnak, de ne törődj velük. Olyan, mintha az Iszlámokat akarnád meggyőzni, hogy térjenek át a kereszténységre - értelmetlen. :))) Úgy vettem észre, te azok közé tartozol a kritikáid alapján, akiknek az első helyen a józan ész szerepel.
Meg fogom nézni a Hely-et meg a Floridai álmot, amint alkalmam nyílik rá, köszi!
süti beállítások módosítása